Valtuustoaloitteet

Valtuustoaloite konsulttien käytöstä 26.3.2024

Esitän, että kaupunginhallitukselle ja valtuustolle tulee tehdä vuosittain selvitys konsulttien käytöstä.
Perustelut:
Luottamushenkilöillä ei ole tietoa paljonko konsultteja on käytetty, onko konsulteista ollut todellista hyötyä, millaisia tuloksia on saavutettu tai paljonko konsulttien käyttö on maksanut.
Päätöksenteon tulisi olla avointa ja vastuullista. Siksi konsulttien käytöstä tulisi tehdä selvitys hallitukselle ja valtuustolle vuosittain.

Kalajoella 26.3.2024
Markku Myllymäki

Valtuustoaloite uusi uimahalli 30.1.2024.

Esitän, että uusi uimahalli rakennetaan Kalajoen keskustan alueelle sitten kun uimahallin rakentaminen tulee ajankohtaiseksi. Esimerkiksi S-marketin takana oleva vanhan urheilukentän alue voisi olla sopiva paikka uimahallille. Taloussuunnitelmassakin on jo varattu uimahalliin 20 miljoonaa omana toteutuksena.

Perustelut: Uimahallia on toivottu Kalajoen keskustaan jo kauan. Nyt toiveen soisi toteutuvan.

Uuden uimahallin sijainti keskustassa olisi kaupungin asukkaiden kannalta ihanteellinen. Koululaisilla olisi uimahalliin lyhyt matka yhtenäiskoululta, eikä heitä tarvitsisi kuljettaa linja-autoilla Särkille. Näin säästyisi rahaa. Opiskelijat (esim. lukio, Jedu ja kristillinen opisto) voisivat hyödyntää uimahallia liikuntatunneillaan ja vapaa-ajallaan. Autottomat ja ikäihmiset pääsisivät uimahalliin vaivattomasti. Näin uimahallin käyttöaste olisi korkea.

Elinvoima ei synny itsestään. Nyt olisi aika investoida Kalajoen keskustaan muutakin kuin pakollisia investointeja. Uimahalli toisi kaivattua boostia ja vireyttä. Lisäksi se innottaisi ja mahdollistaisi paikallisia ihmisiä liikkumaan.

Halutaanko Kalajoen ydinkeskustaa kehittää, vai jatketaanko sen näivettämistä ja miljoonien ohjaamista Särkille jälleen kerran? Nyt on näytön paikka!!!

Valtuustoaloite Kotihoidonkuntalisä 29.8.2023

Esitän, että Kalajoki ottaisi käyttöön kotihoidon tuen kuntalisän alle 3-vuotiaiden lapsien hoitamiseen kotona. Kuntalisä maksettaisiin, jos saa jo Kelan kotihoidon tukea. Kuntalisä olisi 300 euroa kuukaudessa. Kuntalisän maksamisen ehtona olisi, että perhe ei käytä samaan aikaan subjektiivistä oikeutta kunnalliseen varhaiskasvatukseen.

Perustelut: Kotihoidon tuen kuntalisä tukisi niitä vanhempia, jotka haluavat hoitaa pienet lapsensa kotona. Kotihoidon tuen kuntalisä toisi monipuolisuutta ja vaihtoehtoja varhaiskasvatukseen. Silloin Kalajoki näyttäytyisi perhekeskeisenä sekä lapsiystävällisenä kuntana.

Kalajoella 29.8.2023

Kalajoen alueen Perussuomalaiset ry